Thursday, May 13, 2010

TERUJI

Hari ini, kredibiliti cikgu sebagai Guru Bimbingan dan Kaunseling (GBK) teruji dengan kes disiplin yang agak berat kali ini. Murid-murid zaman sekarang memang ternyata agak kreatif dalam "manipulate" ayat. Penggunaan helah bela diri memang mengagumkan cikgu, sangat bijak mengatur ayat.

Namun kalian kena ingat, "sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga".."walau 'terror' sekalipun drift kereta, akan terbabas juga suatu hari nanti"..begitu lah perumpamaan yang cikgu boleh katakan.

Hari ini memang kredibiliti GBK teruji dengan masalah kes disiplin, secara tidak langsung sesi pengajaran dan pembelajaran murid-murid lain turut terjejas. Kesian cikgu tengok anak murid cikgu sampai datang menjemput cikgu untuk mengingatkan cikgu bahawa sekarang giliran cikgu untuk mengajar mereka..Namun apa boleh buat, mengurus kes murid adalah tanggungjawab utama cikgu sebagai GBK. Tetapi cikgu benarkan murid kelas cikgu bermain permainan "jengga @ blok kayu @ dam Sivik" sementara cikgu menguruskan kes tersebut.

sekarang ini, tugas cikgu makin bertambah banyak. Namun itu tidak menjadi batu penghalang pada cikgu untuk cikgu terus mendidik anak bangsa bukan sahaja dari segi akademik tetapi juga dari segi sahsiah mereka..

Mudah-mudahan Allah S.W.T permudahkan segala urusan kami guru-guru Bimbingan dan Kaunseling dalam membimbing mereka ke arah JERIS iaitu Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial.

sekian..

No comments: